Norsk

OM INR - VÅR HISTORIE

Sent på 80-tallet, i et verksted i Skåne, lager to designentreprenører glassvegger for kontorer og hoteller som har etterspurt løsninger som ennå ikke finnes. Selskapet, som kaller seg Inredningsglas, rister liv i bransjen og beviser at de er like gode til å lage skreddersydde, skråkappede glass som rettvinklede standardstørrelser. Snart er det ikke bare yrkesfolk som bestiller, men også forbrukere som via utvalgte forhandlere kan kjøpe kundetilpassede glassløsninger – først i Sverige etter hvert også i hele Norden.

Drøyt ti år senere gir INRs innovative design nytt liv til svenske baderom, samtidig som smålandske Aspen produserer sine første baderomsmøbler. Gjennom ferdigmonterte kvalitetsmøbler med smarte detaljer opplever Aspen, på samme måte som INR, en eksplosiv vekst. Fellesnevneren er tanken om å tilfredsstille et sug etter innovativ baderomsinnredning som lages i henhold til den nordiske designtradisjonen – bare nå med en moderne og kreativ vri. I dag fører vi arven videre under ett felles varemerke: INR – Iconic Nordic Rooms. 

INR har siden 2010 vært eid av risikokapitalselskapet CapMan og noen medarbeidere i nøkkelstillinger. CapMan valgte å kjøpe opp de to ledende baderomsselskapene, som begge ble startet av entreprenører og kåret til gasellebedrifter takket være innovativ drift og personaliserte produkter av høy kvalitet. Like etterpå utvidet man driften østover gjennom et oppkjøp av den finske baderomsinnrederen Sanka. Sammen utfordrer vi den nordiske baderomsnormen.