Bisnode kredittsjekk

 Honning AS' Investorprofil

Honning AS Engroshandel med spesialisert utvalg av nærings- og nytelsesmidler ikke nevnt annet sted (46389) 02.08.2016 4
Honning AS
Victor A. Baann 91302667 www.honningas.no

Salg av honning til dagligvare, storkjøkken og andre som selger/serverer mat. Startet i august 2016, 60 Menybutikker som "frivillig" vare i 2017, kjedeavtale med Menykjeden for 2018 (200 butikker), adgang til Meny, Spar, Bunnpris og de 8 største i Kiwi med forskjellige sortimentskoder f.o.m. februar 2019 (ca. 750 butikker). Omsetning i 2019 ca. 2,9 MNOK og budsjett for 2020 på 5,5 MNOK. Veksten vil skje ved økt sortiment (Økologisk Akasie-, Solsikke- og Sommerhonning) i dagligvare og i HORECA (Hotell, Restaurant og Catering) med Økologisk Akasie og sticks (porsjons/kuvertbeger til f.eks kafeteriaer, restauranter, frokost bord på hoteller etc). Vår målsetting for 2020 er å kunne komme inn i Norgesgruppens øvrige butikker (Kiwi og Joker,) samt å forsterke vår posisjon i HORECA/Storhusholdning fremover. Strategien med å ligge 12-15 % under i pris i forhold til konkurrentene i samme kvalitets segment , ligger fast. Prispolitikken skal likevel være basert på kalkyler som gir fortjeneste.

 Lånefinansiering

Ønsket kapital: 2 000 000 (2,0 millioner) NOK

Vi skal benytte innlånte midler til økt vareinnkjøp pga. økt antall produkter og økt omsetning både i dagligvaremarkedet og i HORECA/Storkjøkken. Lån på 2 MNOK i minimum 3 år til 9 % rente p.a.


Følgende lånefinansiering ønskes

Bruksområder

Følgende typer lånefinansiering ønskes

  • Driftskreditt
  • Banklån
  • Obligasjonslån
  • Konvertibelt lån

Bruksområder

  • Til økt innkjøp av varer i et voksende marked.

 Ledelse og Kompetanse

Styreprofil (5 personer)

1
Med finansiell erfaring
3
Med bransjefaglig erfaring
1
Med internasjonal erfaring
2
Med gründer-erfaring

 Forretningsmodell

Starter i Norge med vekst hos Norgesgruppen (Meny først, deretter Spar og Bunnpris) samt storkjøkken som hoteller, restauranter og kantiner. Vil satse på å vokse med Kiwi, Coop og Rema 1000 i Norge. Videre vekst i Sverige (ICA, MAXI). Utfordrer eksisterende leverandører på pris og kvalitet. Henter honning fra Serbia, hvor vi selv overvåker kvaliteten på egen produksjons- og produktkvalitet.

Skalerbarhet

God

Markedspotensial

Internasjonalt

Unikhet

Litt

Type produkter


Type kunder


Salgsmetoder


Leveransemodell


 Bransje og produkt

[{"weight":6,"text":"Honning"},{"weight":5,"text":"Akasie"},{"weight":4,"text":"\u00d8kologisk"},{"weight":3,"text":"Flytende"},{"weight":2,"text":"Kremet"},{"weight":1,"text":"Kvalitet"}]

Bransjen kjennetegnes av en stor, ledende aktør. Prisnivået på honning er presset av de aktørene som er der før oss. Vår aktive salgsinnsats i butikkene med gode kalkyler for både oss og kundenes alle ledd, gir, etter vår mening, kundene et økonomisk insitament til å ønske oss inn. Produktkvalitet er et udiskutabelt krav både for oss og kundene.


Teknologiens unikhetsgrad

Ganske

«Disruptiv effekt teknologi»

Noe

Teknologibeskyttelse

Varemerkebeskyttelse
Kunnskapsbarrierer
"Time to market"-fordeler

 Marked og vekst

Markedstrendene i Norge nå, er økt fokus på sunne produkter, som honning er en del av. Omsetning pr. person i Norge ligger på 1/2 av Sverige (0,4 kg mot 0,8 kg). En dobling av omsetningen i Norge med de nye markedstrendene er sannsynlig. Konkurranseelementet blir mindre fordi omsetningen øker til det dobbelte. Mottoet: "Det er nok marked til alle leverandører" gjelder fra nå og fremover.


Vekstpotensial

Meget stort

Lønnsomhet

Meget godt

Betalingsvilje

Meget god

Konkurranse

Ganske sterk

Markeder

Nordisk

Magien i prosjektet

- Unik tjeneste
- Dyktig ledelse
- Et marked i vekst
- Et stort fremtidig marked
- Mulighet for rask vekst
- Mulighet for stor profitt
- Positive samfunnstrender

Vekst- og markedsdrivere

Økende markedsmodning
Markedsvekst

Markedstrusler og -utfordringer

Høye investeringskrav
Lav markedsmodning

 Eierskap og exit

Dagens aksjonærer har lagt inn ca. 3,4 MNOK i selskapet til nå - alt som aksjekapital.

Mest trolige kjøpere av selskapet:


- Lokale-Nasjonale konkurrenter
- Internasjonale konkurrenter

Interessante verdier:


Tilgang til marked
Tilgang til kundevolumer
Tilgang kompetanse
Tilgang innhold-trafikk