Personlig styre-CV

Johan Fossli
Beskrivelse

Ingeniør og bedrifsøkonom. I all hovedsak arbeidet innen jernbanerelatert virksomhet siden 1991. Startet som utviklingsingeniør i ABB (senere Adtranz og Bombardier), ble raskt avdelingsleder med ansvar for oppbygging av avdeling innenfor ny teknologi. Gikk i 1997 videre til stilling som avdelingsleder i konkurranseutsatt rådgivervirksomhet, Banepartner, i Jernbanverket. Fikk etter hvert ansvar for flere avdelinger og ble etter hvert direktør for hele enheten. Tok i i 2003 initiativ til og startet sammen med 2 tidligere kolleger eget konsulentselskap, Rail-X, hvor jeg både var daglig leder og konsulent frem til 2008. Selskapet ble solgt i 2010, da med 17 medarbeidere. Fra 2008 har stillingsbetegnelsen vært seniorkonsulent. Selskapet ble i 2010 solgt til Rambøll. Styremedlem i Rail-X i 2009-2010. Som konsulent/seniorkonsulent har mye av virksomheten vært innen etablering/bygging av organisasjoner, ledelsesstøtte og strategiutarbeidelser - noe som innenfor mitt sentrale interessefelt. Har gode evner til å fokusere og sette mål og å få medarbeidere interessert og engasjert i å nå dem. Har stort sett alltid jobbet med rekruttering og bygging av organisasjoner. Er god på å få tak i dyktige medarbeidere på mine svake områder. Er født og oppvokst i en familiebedrift som nettopp rundet 50 år. Deltok i ungdommen både i forefallende arbeid og automatisering av manuelle arbeidsoperasjoner. Har alltid vært engasjert i driften og styremedlem siden 2007.

Bilde StyreCV
Tilgang personlig informasjon

Ønsker du tilgang til flere personers detaljerte kvalifikasjoner, erfaringsgrunnlag, styre ønsker og kontakt data. Trykk her

Styreverv
Foretak
Periode
Styre­medlem
Rail-X as
2009 - 2010
Styrets leder
2007
Vara­medlem
2009
Styrets leder
2012
Styrets leder
2024
Styrets leder
2025
Språk
Nivå
Norsk
Avansert
Engelsk
Videregående
Stillingstittel
Foretak
Periode

Utviklingsingeniør

Utvikling av elektroniske sikringsanlegg for jernbane - systemering, programmmering, testing og dokumentasjon. Mye reising til Stockholm, hvor jeg også en periode bodde, da tyngden av utviklingsarbeidet foregikk der.

Adtranz (ABB/Bombardier)
1991 - 1994

Avdelingsleder

Leder for avdeling ny teknologi med ansvar for utvikling og prosjektering av moderne fjernstyrings og signal-/sikkerhetssystemer for jernbane. Økte bemanning fra 7 til 14 og leverte systemer med suksess til Oslo Sporveier og NSB. Tapte anbudskonkurransen

Adtranz (ABB/Bombardier)
1994 - 1997

Avdelingsleder

Ble ansatt som avdelingsleder for signal. Fikk ganske raskt også ansvaret for avdeling Tele. Etablerte i tilknytningen til disse avdelingene seksjon sikkerhet med kompetanse inne moderne sikkerhetstenkning/-metodikk. Fikk etter hvert også ansvaret for ele

Banepartner
1997 - 2002

Direktør

Direktør for Banepartner en forretningsenhet i Jernbaneverket med jernbaneteknisk rådgivning og prosjektering som virksomhet. Direktør rapporterte til et styre med både interne og eksterne styremedlemmer. Enheten var konkurranseutsatt og planlagt etabler

Banepartner (Jernbaneverket)
2002 - 2003

Daglig leder

Initiativtager og medgründer i etableringen av konsulentselskapet Rail-X as. Bygde opp fra 3 ansatte ved oppstart til 10 ansatte i desember 2008.

Rail-X
2003 - 2008
Bransjeerfaring

EDB/IT

Markedsføring

Ledelse

Transport og logistikk

Ingeniør og naturvitenskap

Bygg og anlegg

Offentlig administrasjon

Human Resources

Utdannelse
Skole
Periode

Ingeniør

Linje Elektronikk/reguleringsteknikk - forløper til EDB/Industriell automatikk

Telemark ingeniørhøgskole
1987 - 1990

Bedriftsøkonom

Gikk rett fra ingeniørhøgskole til BI. Etter halvått løp fikk jeg jobb med mye reising og overtid samt et sett med tvillinger noe som medførte at avslutningen av året ble utsatt noen år.

Bedriftsøkonomisk institutt
1990 - 1995